Programme - Beispiele

Deutsch -

Englische Version siehe unten!

A Meeting of Minds

Der berühmte musikalische Austausch von Schreiben zwischen De Monte und Byrd in einem Programm aus zwei Teilen konkretisiert: Werke von De Monte, geschrieben im franco-flämischen/kontinentalen Stil wird "beantwortet" mit Musik von Byrd. Der Kontrast ist in der Mitte mit De Montes „Super flumina Babylonis" gegenüber gestellt ist Byrd’s "Quomodo cantabimus“. Psalm 137 erinnert an das Thema eines Menschen im Exil, in Resonanz mit "Byrd Exil" als Katholik in einem protestantischen Land. Dieses Exil Thema ist durch die Pfingstbewegung mit Psalm 104 ergänzt. Der Ausdruck des Programms stellt sich in der Kraft, Dynamik und Vielfalt der göttlichen Schöpfung dar und der Vielfalt der unterschiedlichen Stile der beiden Komponisten.
Werke von De Monte, Clemens non papa, Byrd u.a.
Besetzung: 8 Sänger

Bachs Erbe

Johann Ludwig Bach: Er machet uns lebendig
Johann Christoph Bach: Der Gerechte ob er gleich
Johann Kuhnau/JSB: Der Gerechte kommt um
Dietrich Buxtehude: Jesu meines Lebens Leben
Johann Christoph Bach: Meine Freundin du bist schön
Johann Sebastian Bach: Singet dem Herrn ein neues Lied

Erkundigung und Wertschätzung von Johann Sebastian Bachs musikalischem Hintergrund, in einem Programm von Motetten, hymnischen Sprechgesängen und Präludien für Orgel.
Besetzung: 8 Sänger, Solo-Violine, 2 Oboen, Fagott, Streichensemble, Chitarrone, Kammerorgel

Johann Sebastian Bach - Motetten

"Meines Herzens Weide" mit Stücken wie "Komm Gott Schöpfer, Heiliger Geist", "Der Geist hilft unsrer Schwachheit auf"; Du heilige Brunst", "Zünd uns ein Lichlein an im Verstand", "Denn Du bist der Tröster", "Jesu meine Freude", "Meine Seele erhebt den Herren" etc.  
Besetzung: 8 Sänger, Violone, Orgel, Orgel positiv

Die aktuelle CD der Bach Motetten - "Meines Herzens Weide" wurde mit dem Diapason ausgezeichnet!

Bach - Matthäus Passion

Besetzung: 8 Sänger, 11-21 Streicher, 8 Bläser, 2 Cembali (opt.), 2 Orgel

Bach - Johannes-Passion
 
Besetzung: 8 Sänger, 5-15 Streicher, Bläser 5-6, Theorbe (opt.), Cembalo (opt.), Orgel
Alle vier bekannten Varianten möglich.

Deutschland Seelenschatz bis in die Gegenwart

Musik von Samuel Scheidt, Johann Walter, Heinrich Schütz, Michael Praetorius,
Hans Leo Hassler, Johann Mauersberger, Heinrich Albert, Hugo Distler, Johann Sebastian Bach und weitere.
Besetzung: 8 Sänger, 2 Violinen, 1 Chitarrone, 1 Viola da Gamba, 1 Orgel

Die vielen Gesichter ORPHEUS – Anlass 450. Geburtstag Sweelinck 1562-1621

In einem Rundgang durch die verschiedenen musikalischen Facetten Sweelincks, erforscht dieses Programm des Lebens Freuden und Nöte in geistlicher und weltlicher Form.
Psalmen basierend auf dem Genfer Psalter und französischen Chansons repräsentieren die calvinistischen Einflüsse. Lateinische Motetten und italienische Madrigale in der Balance von einigen seiner schönsten Werke für Tasteninstrumente und Laute.
Besetzung: 8 Sänger, 1 Orgel/Cembalo, 1 Laute

‘Et ecce terrae motus’    

Antoine Brumel: Missa 'Et ecce terrae motus'
Besetzung: 12-24 Sänger, Blechbläser, Schalmeien, Dulzian, (opt.) 3 Orgeln

Evensong

Anlehnung an den Ablauf eines anglikanischen Evensongs – jener gottesdienstlichen Mischform aus Vesper und Komplet.
Werke von Thomas Tallis, William Byrd und Orlando Gibbons.
Besetzung: 10 Sänger, 1 Orgel

Gloria tibi trinitas

Taverner: Missa ‘Gloria Tibi Trinitas’
Byrd: In nomines for viols
Byrd: motets for Trinity Sunday, and celebratory songs
Besetzung: 12 Sänger, 5-6 Viola da Gamba

Le Bien que J'ay conquis

Chansons und Messen konzentrieren sich auf die Verbannung der Hugenotten im 16. Jahrhundert in London, wie vom Psalm 137 symbolisiert (An den Wassern von Babylon) mit seiner Linie in der 2. Strophe "Wie können wir des Herrn Lied singen in einem fremden Land". Das Kernstück ist Terry Manns "Umbra Sumus ', für das Spitalfields Festival 2003, was bedeutet "im Auftrag des Schatten der Hugenotten in England:" Schatten der Vergangenheit "oder" Schatten unserer Herkunft ". Das Grundthema des Programms ist von  Arcadelt's Chanson "Le bien que par j'ay foy d'amour conquis „ tangiert,  obwohl es scheint nur in der "Schatten-Form", als Grundlage für die Messe des gleichen Namens. Es dankt mit einem Unterton der Sehnsucht nach der „Ich habe den Glauben erworben ... und  dem verlassen des Heimatlandes. Zynische Poesie auf die Eitelkeit der Welt, von De l'Estocart in seiner "Octonaires“ mit Liebesliedern in ihrem Ausdruck der Verzweiflung, Sehnsucht und Hoffnung zu kombinieren und gipfeln in Le Jeune’s kostspieligen Liebe / Verehrung Lied 'Francine'. Ein Symbol für das Frankreich die Hugenotten zurückgelassen hatte?
Werke von Mann, Goudimel, De l'Estocart, Le Jeune
Besetzung: 6 Sänger, 6 Streicher (opt).

‘…Mit Freuden zu empfahen’  
 
Schütz: O süßer, O freundlicher; Tröstet mein Volk, Ich weiß, dass mein Erlöser lebt
Bach: Jesu meine Freude
6 Sänger, Violone, Orgel

Newe Teutsche Lieder

Diese Abfolge von Motetten und Madrigale konzentriert sich auf Psalm 8 (Domine Dominus noster), die als die "Herrlichkeit Gottes" Schönheit und Vielfalt des Universums darstellt. Lechners "Deutsche Sprüche", eine poetische Erklärung des Glaubens und der Messe, basiert auf der Einstellung Lassus aus Psalm 8, bilden den Rahmen des Programms mit dem Schwerpunkt der zugrunde liegenden "Kraft der Schöpfung".
Werke von Bartholomäus Gesius, Leonhard Lechner, Hans Leo Hassler und  Orlando di Lasso
Besetzung: 6 Sänger

Psalmen, Lieder und Sundrie Natures
 
Eine neue Alternative zum traditionellen "Anglikanismus" die mit diesem Repertoire verbunden ist. Eine Folge von bekannter und weniger bekannten Tudor Musik, die uns auf einer Reise durch das Kirchenjahr und die dazugehörigen Jahreszeiten führt. Klagelieder, Hymnen, Motetten und weltliche Madrigale von Byrd, Tallis und Gibbons mit optionalen Blechbläsern.  Diese Stücke wurden den Archiven der Kathedrale von Durham entdeckt.
Werke von Byrd, Tallis und Gibbons
Besetzung: 8 Sänger, 8 Barock-Bläser (opt.), Theorbe, Orgel

Rites of Spring - Riten des Frühling

Eine musikalische Kontemplation über den Frühling mit Musik von Schütz, Sweelinck, Le Jeune und anderen. Texte aus geistlichen und weltlichen Quellen. Das Programm führt uns durch ein "improvisiertes Ritual", in dem Motetten und Hymnen durch Lieder und Madrigale ergänzt werden.
Besetzung: 6 Sänger

Schütz - Musikalische Exequien, Johannes-Passion

"Schütz" leistungsfähige und glühende Totenmesse, in seiner typischen üppigen gesetzten und 'literalen' Art und Weise, gefolgt der in Kontrast setzenden unbegleiteten Johannes-Passion.
Besetzung: 8-16 Sänger, Theorbe, Viola da Gamba, Orgel

Schütz - Schwanengesang  

Wahrscheinlich das letzte Werk von Schütz, eine Zusammenstellung des kompletten Psalms 119.
Besetzung: 8-16 Sänger, 2-4 Streicher, 2-4 Hörner/Barockposaune, Chitarrone, Orgel

The fruit of wine - Die Frucht des Weinstocks

Eine Sammlung von Motetten und Lieder reflektieren wie ein roter Faden durch Psalm 72 (Stiftungs deiner Gerechtigkeit, 0h wahrem Gott, dem König) und sein Gegenstück, Schütz "Ich bin ein rechter Weinstock " (Ich bin eine wahrer Weinstock). Die Genfer Psalm Melodie entwickelt sich in den sechs in Teilen und gipfelt in einer herrlichen polyphonen endgültigen Einstellung.
Musik von Heinrich Schütz, Melchior Franck, Genfer Psalter, Jan Pieterszoon Sweelinck, Hans Leo Hassler, Johann Eccard, Tilman Susato, Claudin de Sérmisy, Claude Le Jeune und andere...
Besetzung: 6 Sänger

To hell and back (and beyond)

Monteverdi: Il ballo dell’ ingrate
Schütz: Auferstehungs-Historia
Besetzung: 9 Sänger, 2 Violinen, 5 Viole da Gamba, Chitarrone, Keyboard (Orgel, Orgel positiv, Cembalo)

Weihnachten


Eine spanische Messe - Mille regretz

"Das Sakrament des Verlangen“ 'Die schöne 6-teiligen Messe " Mille regretz "von Morales, ergänzt durch das Marianische Antiphon von Guerrero und geistlichen Liedern und Villancicos – spanische Weihnachtslieder. Ein Programm, das die menschliche Sehnsucht nach jemandem betrifft,  die spirituelle Inbrunst und Hingabe an die Jungfrau Maria. Zinken und Posaunen werden hinzugefügt, um das prachtvolle musikalische Gewebe zu untermalen.
Werke von Josquin, Morales, Guerrero
Besetzung: 6-18 Sänger, Bläser 6 Barock (opt.), Orgel, Harfe

Christmas von Tallis

Werke von Tallis, Pygott und Henry VII
Besetzung: 7 Sänger

 

English version

‘ET ECCE TERRAE MOTUS’   

Antoine Brumel: Missa 'Et ecce terrae motus'

‘And behold, the earth moved’ a larger than life polyphonic mass, with both slow-moving pulse and virtuosos intricacies, earthquake force and tenderness, this transporting setting is performed with a variety of vocal and instrumental colours, offset by motets and chansons of the period.
12-24 singers, 6-12 renaissance brass, shawms, dulcians, (opt.), 3 organs

GLORIA TIBI TRINITAS

Taverner: Missa ‘Gloria Tibi Trinitas’
Byrd: In nomines for viols
Byrd: motets for Trinity Sunday, and celebratory songs

A celebration of the concept of the trinity, highlighting the basis of the viol ‘in nomine’ from the ‘Benedictus’ from Taverner’s great mass
12 singers, 5-6 viole da gamba

A BIRTHDAY FEAST

Tallis: Missa ‘Puer natus est’, Videte miraculum, O sacrum convivium, Suscipe quaeso
Pygott: Quid petis, O fili
Henry VIII: Pastime with good company

Celebrating the mastery of Thomas Tallis (c.1505-1585) in the manner of relating the general wonder of the birth of Christ to our admiration of Tallis. The sequence of music, motets, mass movements, chant and songs form an imaginary birthday banquet, pervaded by elements of a sacred mass ritual. Various themes of life are reflected on, youth, past youth, love, learning, passing on of wisdom and art, joyful anticipation of the future.
7 singers
 
A SPANISH LADY MASS

Josquin: Mille regretz
Morales: Missa ‘Mille regretz’, O sacrum convivium
Guerrero: Ave virgo sanctissima, Tota pulchra es, Vamos al portal

The beautiful 6-part Missa ‘Mille Regretz’ by Morales, complemented by Marian antiphons by Guerrero, and spiritual songs and villançicos. A programme that relates human longing after a loved one to the spiritual fervour and devotion towards Mary the virgin. Cornetts and sackbuts are added to enhance the sumptuous musical fabric...
6-18 singers, 6 renaissance brass (opt.),organ,harp

LE BIEN QUE J’AY CONQUIS  

Mann: Umbra Sumus (Spitalfields Festival commission, 2003)
Goudimel: Missa ‘Le bien que j’ay par foy d’amour conquis’, Estans assis aux rives aquatiques
(Ps. 137)
De l’Estocart: Quel monstre voy-je là?, J’ay vu, que la monde est un songe, C’est folie et vanité
Le Jeune: Brunelette, Francine, Or velecy beau may, Baize ce pauvre amoureux

Chansons and  mass movements  focus on  the exile  of Huguenots  in 16th  century London,  as symbolised by Psalm 137 (By the rivers of Babylon) with its line in the 2nd verse ‘How do we sing the Lord’s song in a strange land’. The centrepiece is Terry Mann’s ‘Umbra Sumus’, commisioned for the Spitalfields Festival 2003, which calls up ‘shadows’ of Huguenots in England: ‘shadows of our past’, or ‘shadows of our origin’. The underlying theme of the programme is taken from Arcadelt’s chanson ‘Le bien que j’ay par foy d’amour conquis’, though it appears only in ‘shadow- form’, as the basis of the mass of the same name. It expresses gratitude with an overtone of longing for ‘the good I have acquired by faith... and left behind in the homeland.Cynical poetry on the vanity of the world, set by De l’Estocart in his ‘Octonaires’ combine with love songs in their expression of the despair, longing and hope of a displaced people, and culminate in Le Jeune’s serene yet rich adoration song ‘Francine’. A symbol of the France the huguenots had left behind?
6 singers, 6 viols (opt.)

A MEETING OF MINDS

De Monte: Advenit ignis divinus, Ad te, Domine, levavi animam, Super flumina Babylonis
Clemens non papa: Ego Flos Campi
Byrd: Quomodo Cantabimus, Laetentur coeli, Ad Dominum cum tribularer
Tallis: Loquebantur variis linguis

The famous exchange of musical writing between De Monte and Byrd is fleshed out in a programme of two parts: works by De Monte, written in the franco-flemish/continental style are ‘answered’ by music of Byrd. The contrast is brought to a head in the middle with De Monte’s ‘Super flumina Babylonis’ placed opposite Byrd’s ‘Quomodo cantabimus’. Both pieces set (parts of) Psalm 137 evoking the theme of a people in exile, resonating with Byrd’s “exile” as a catholic in a protestant country. This exile theme is complemented by the pentecostal theme of Psalm 104, running throughout the programme and expressing the power, momentum and diversity in unity of creation, diversity in unity also represented by the difference of styles of our two composers.
8 singers

PSALMS, SONGS AND SUNDRIE NATURES    

Byrd: Quomodo cantabimus, Atollite portas, Though Amaryllis dance in green, Ave verum
Tallis: Lamentations
Gibbons: The record of John, The silver swan, O clap your hands

English Cathedral music heard somewhat differently: with brass instruments, in accordance with evidence from the archives of Durham Cathedral, and the performing pitch lowered back to the original. A sequence of familiar and little-known Tudor music takes us on a tour of the church year and its accompanying seasons, with lamentations, anthems, motets and secular madrigals by Byrd, Tallis and Gibbons.
8 singers, 2 cornetts, 6 sackbuts (opt.),lute, organ

NEWE TEUTSCHE LIEDER

Lechner: Deutsche Sprüche vom Leben und Tod, Die schön Atlanta kam, Missa ‘Domine Dominus noster’
Hassler: Ach weh des Leiden, Mir träumt in einer Nacht gar spat
Lassus: Domine Dominus noster, Regina Coeli, Ich hab dich lieb, Christus Resurgens

This sequence of motets and madrigals focuses on Psalm 8 (Domine Dominus Noster), which depicts as the ‘Glory of God’ the beauty and diversity of the universe. Lechner’s ‘Deutsche Sprüche’, a poetic statement of faith, and the mass, based on Lassus’ motet setting of Psalm 8, form the framework within which the songs and other motets are various expressions of the underlying ‘power of creation’.
6 singers

CHORALES OF SAXONY

Scheidt: Komm heiliger Geist
Schütz: Verleih uns Frieden
Praetorius: Nun bitten wir den heiligen Geist
Distler: Verleih uns Frieden
Mauersberger: Wie liegt die Stadt so wüste
Albert: Jesu, Quell gewünschter Freuden
Weckmann: Der Tod ist verschlungen in den Sieg Praetorius: Es war ein wunderlicher Krieg
Schein: Christ lag in Todesbanden
Walter: Hie ist das rechte Osterlamm
Hassler: Verleih uns Frieden
Bach: Der Geist hilft unsrer Schwachheit auf

Lutheran chorales originated in the rich cultures of eastern Germany, here they are set in various guises by the region’s composers, exploring the pains and delights of life, with an excursion to the tragedy of second world war Dresden, and back to the promise of Bach’s ‘Der Geist hilft unsrer Schwachheit auf’.
8 singers, 2 violins, great bass viol, lute, chamber organ

THE MULTI-FACED ORPHEUS OF AMSTERDAM

Sweelinck: Pseaulms de David for 4-8 voices a cappella: Vous tous les habitans des cieux (Ps.148), Non point a nous, Seigneur (Ps. 115), Mon Dieu j’ay en toy Esperance (Ps. 7); Cantiones Sacrae for 5 voices and basso continuo: Ab Orientur venerunt magi, Ecce nunc benedicite Dominum, O sacrum convivium; Chansons; Italian madrigals; Keyboard works: Chromatic Fantasia, toccatas, ricercars; Lute: Psalm arrangements and Volti

A tour through Sweelinck’s various facets of musical output, this programme explores life’s joys and hardships in sacred and secular form. Psalms based on the Genevan Psalter and French chansons represent the composer’s Calvinist side; Latin motets and Italianate madrigals the Catholic, held in balance by some of his most exquisite works for keyboard and lute.
7-9 singers, keyboard, optional lute (church pedal organ and/or chamber organ and/or harpsichord required)

SCHÜTZ - MUSIKALISCHE EXEQUIEN - ST. JOHN PASSION

'Schütz’ powerful and fervent requiem mass, set in his typical exuberant and ’literal’ manner. Preceded by the stark, unaccompanied John Passion.
8-16 singers, chitarrone, viola da gamba, organ

TO HELL AND BACK (AND BEYOND)

Monteverdi: Il ballo dell’ ingrate
Schütz: Auferstehungs-Historia

The murky atmospheres of Monteverdi’s ballet contrasted by the bright victorious cheers in Schütz’ story of the resurrection.
9 singers, 2 violins, 5 viole da gamba, chitarrone, keyboard (organ, regal, harpsichord)

SCHÜTZ - SCHWANENGESANG

Probably the last thing Schütz wrote, a setting of the complete Psalm 119, hailed by Martin Luther as a 'micro-bible'. Glorious and profound in textual and musical substance, the 11 motets are interspersed with chant and mirrored by sometimes secular counterparts composed by Schütz predecessors and contemporaries.
Schütz: Die Himmel erzählen die Ehre Gottes, Das ist je gewisslich wahr
Sweelinck: Mon Dieu j'ay en toy esperance, Le toutpuissant á mon Seigneur et maistre
Le Jeune: Le Printemps

A musical contemplation on the season of spring with music by Schütz, Sweelinck, Le Jeune and others, blending texts from sacred and secular sources. The programme takes us through an ‘impromptu ritual’ in which motets and hymnody are complemented by songs and madrigals.
8-16 singers, 2-4 strings, 2-4 cornetts/sackbuts, chitarrone, organ

THE FRUIT OF THE VINE

Le Jeune: Tes jugemens, Dieu veritable
Schütz: Also hat Gott die Welt geliebt, Ich bin ein rechter Weinstock
Sweelinck: Gaude et laetare, Ab oriente venerunt magi
Hassler: Wer liebt aus treuem Herzen
Senfl: Mag ich Unglück nit widerstan

A collection of motets and songs reflecting on a recurring theme provided by Psalm 72 (Endow your justice, 0 true God, to the king) and its counterpart, Schütz's "Ich bin ein rechter Weinstock" (I am a true vine). The Genevan psalm tune develops from 1 in to 6 parts and culminates in a glorious final polyphonic setting. This theme symbolises the "vine" which offsets the motets and songs that serve as the 'fruit".
6 singers

BACH’S HERITAGE       

Johann Ludwig Bach: Er machet uns lebendig Johann Christoph Bach: Der Gerechte ob er gleich Johann Kuhnau/JSB: Der Gerechte kommt um Dietrich Buxtehude: Jesu meines Lebens Leben
Johann Christoph Bach: Meine Freundin du bist schön
Johann Sebastian Bach: Singet dem Herrn ein neues Lied

Exploring and appreciating JS Bach’s musical background, in a programme of motets, hymn chants and organ preludes.
8 singers, solo violin, 2 oboes, bassoon, string ensemble, chitarrone, chamber organ

BACH MOTETS ~ 'Meines Herzens Weide'   

Bach: Der Geist hilft unsre Schwachheit auf; Komm, Jesu, komm; Jesu meine Freude; Fürchte dich nicht; Singet dem Herrn ein neues Lied

‘A feast of vocal concertos’ Bach's great motets, embedded in a sequence of unaccompanied Lutheran chorales and organ preludes.
8 singers, great bass viol, organ

‘…MIT FREUDEN ZU EMPFAHEN’   
 
Schütz: O süßer, O freundlicher; Tröstet mein Volk, Ich weiß, dass mein Erlöser lebt
Bach: Jesu meine Freude

A short sequence centering on Regnart’s hymn ‘Wo soll ich fliehen hin’ (the inversion of ‘Jesu meine Freude’, with motets, spiritual songs and organ works. First performed as the opening concert of the Festival Oude Muziek, Utrecht, 2007.
6 singers, great bass viol, organ

BACH - ST. MATTHEW PASSION   

A conductor-less rendition of the Bach Passion, in which all soloists step out of the 8-voice chorus.
8 singers, 3 soprano ripienists (opt.),11-21 strings, 8 woodwind, 2 organs

BACH - ST. JOHN PASSION       

A conductor-less rendition of the Bach Passion, in which all soloists step out of the 8-voice chorus. All four known versions possible.
8 singers, 5-15 strings, 5-6 woodwind chitarrone (opt.), harpsichord (opt.), organ